Як працює єдина на Закарпатті очільниця громади Мирослава Скрипинець
Мирослава Скрипинець – єдина на Закарпатті жінка, яка стала на чолі громади. Відколи Свалявський міський голова Юрій Грига склав свої повноваження, саме Скрипинець, як секретар міськради, за рішенням депутатів, перейняла його обов'язки та стала до роботи.
Інтернет-видання Район.Свалява вирішило поцікавитись, як же ж працюється Мирославі Скрипинець на новій посаді, як вона справляється зі своїми обов'язками і як до неї ставляться депутати.
– Чи було для вас несподіванкою рішення Юрія Григи достроково піти у відставку?
– Не те слово, я була шокована. Оскільки ми не були готові до його заяви, початок сесії і затримався на цілу годину. Завжди вважала, що Юрій Юрійович мав іти до кінця і не повинен був здаватися, незважаючи на політичні перипетії. Але... оскільки він написав заяву, то обов’язки міського голови згідно закону поклали на мене. Оскільки я дала обіцянку виборцям громади захищати їхні інтереси, то повинна дотримати слова і служити їм.
– Чи не було закидів з боку депутатів щодо того, що ви – жінка і не справитеся із поставленими завданнями?
– Були, звісно (сміється, – авт.). Від декількох депутатів прозвучала пропозиція, щоб я відразу після міського голови сама написала заяву на звільнення. Більше того, як мені відомо, це питання дискутується окремими депутатами до сьогодні. І питання не в моїй спроможності чи кваліфікації, а саме в тому, що я жінка.
Поряд з тим, доки я маю можливість, то хочу використати ці обставини, щоб зробити нашу громаду кращою, а життя в ній комфортніше.
Поряд з тим, якщо дане питання буде порушене і набере потрібну для проходження рішення кількість депутатських голосів, я виконаю норму закону та продовжу служити громаді в статусі депутатки міської ради.
– А самі як вважаєте – справитесь?
– Іншого виходу немає. Впевнена, що все вдасться завдяки командній роботі апарату ради, виконавчих органів та підтримці депутатського корпусу.
– Як розпочався ваш перший робочий день на новій посаді?
– Перший робочий день почався з того, що мені на стіл лягли заяви про звільнення від начальника земельного відділу, виконуючої обов'язки начальника освіти та керівника ВУКГ.
Тому, хочу подякувати фахівцями міської ради, які прийшли працювати на громаду, а не на конкретну особу, і попри звільнення міського голови продовжили працювати далі для розвитку громади. Оскільки значна частина керівних вакансій станом на зараз є відкритою, а точніше була не закрита, бо не було «своїх», останні два тижні нам довелося працювати практично з подвійним навантаженням. Але ми вперто працюємо далі.
– Робочий графік змінився?
– Графік не дуже змінився. Зазвичай і раніше працювала до восьмої-десятої години вечора. Але зараз доводиться працювати швидше, в турборежимінон-стоп, бо навантаження збільшилось. Дуже багато роботи беру додому і дороблюю вночі.
– Якими були Ваші перші кроки в роботі очільниці громади?
– По-перше, що я вирішила зробити, це збалансувати роботу міської ради та її виконавчих органів. Зокрема, на найближчих сесіях ми плануємо розглянути питання створення нового виконавчого комітету, обрати заступників, удосконалити організаційну структуру апарату ради. Також поставила завдання провести конкурси на всі ключові посади в громаді, зокрема керівників відділів міської ради, лікарні, «комуналу», ряду шкіл та дитячих садочків. Вже більше року на цих посадах працюють люди з приставкою «в.о.». Так продовжуватися не може. Вважаю, що потрібно дати можливість амбітним та кваліфікованим фахівцям себе проявити. Тому звертаюся до всіх свалявчан з цією пропозицією, чекаємо заявки на вакансії, розміщені на сайті ради.
По-друге, постало питання з комунальною службою. В.о. керівника ВУКГ Володимир Дребітко фактично відразу після Григи написав заяву на звільнення. Її розгляд був відкладений, оскільки в такого роду установах, керівник та бухгалтер є матеріально-відповідальними особами. І тому не можуть бути звільнені за першим бажанням. Поряд з тим Дребітко задовільнив заяву головного бухгалтера, чим поставив під загрозу виконання платежів на підприємстві. Щоб втримати порядок в місті, після консультацій з депутатами, оперативно прийнято ряд рішень: тимчасово обов'язки головного бухгалтера покладено на Фалес Марію Дмитрівну і призначено заступником керівника Пітру Михайла Михайловича. За участю депутатів Олександра Салія та Андрія Гуледзи проводиться ревізія поточного стану справ підприємства та фінансів. Зокрема, аналізується дебіторська та кредиторська заборгованість, здійснюється інвентаризація майна, організовано закупівлю запчастин, проводяться ремонти наявного транспорту та роботи з наведення порядку на сміттєзвалищі. Про виконану роботу в.о. керівника ВУКГ Михайло Пітра відзвітує перед депутатами міськради та громадськістю.
Попередній аналіз показує, що повністю провалена робота з громадою щодо платежів за вивезення сміття. З людьми ніхто не працював, не укладав угод на вивіз сміття. Михайлом Пітрою вже налагоджена робота в цьому напрямку. Практично перші дзвінки до абонентів та інформування громади через вуличні оголошення активізували платежі. І якщо ми хочемо жити в чистій громаді, то повинні не лише вимагати «чистоти», а й вчасно та в повному об'ємі оплачувати ці послуги. Бути не лише особисто відповідальними, а й стимулювати до цього сусідів та друзів. Також, плануємо приділити велику увагу сортуванню сміття і в цьому питанні так само розраховуємо на підтримку та сприяння зі сторони наших активних та відповідальних мешканців.
По-третє, це бюджетний процес. В найближчі декілька тижнів плануємо провести сесію, де буде розглянуто та прийнято бюджет Свалявської громади на 2022 рік. Від його збалансованості та обґрунтованості залежить життєдіяльність громади в наступному році. Тому сконцентровані на пошуку шляхів максимізації надходжень та ощадливого використання фінансів громади.
На жаль, поточний бюджет готувався похапцем та має ряд прогалин. Як наслідок, його недовиконання на початок листопада становило понад 8 млн. грн. А оскільки не виконано план по надходженнях, то не можливо оплатити заплановані роботи чи послуги. Їх доведеться перекласти на наступний рік.
До нового року залишається менше двох місяців і вже можна прогнозувати, що бюджет по власних надходженнях громади буде виконано орієнтовно на 92%.
Депутатський корпус наразі активно працює над оптимізацією видатків міської ради, щоб мати можливість повністю виплати працівникам бюджетної сфери задекларовані на початку року заробітні плати, соціальні видатки, закупити достатню кількість газу та інших енергоносіїв, щоб бути готовими до зимових місяців.
– Чи змінилась ситуація зі сміттєзвалищем, адже це питання особливо загострилось протягом кількох останніх місяців?
– Дійсно, протягом останніх місяців ситуація зі сміттєзвалищем досягла свого апогею. Жителі прилеглого масиву постійно відзначали запах та інші негативні наслідки. Почали утворюватися «озера» отруйних вод, які попадали в водну систему Свалявщину і загрожували екологічною катастрофою. На жаль, змушена константувати факт, що тоді про людей ніхто не думав. Депутат Іван Вікторович Русин неодноразово наголошував на потребі негайно вжиття організаційних заходів для впорядкування сміттєзвалища, проте керівник ВУКГ лише шантажував громаду та раду зупинкою вивозу сміття, якщо остання не виділить чергові кошти на погашення чергових боргів, та при першій кращій нагоді написав заяву на звільнення.
Допомогти вирішити проблему взялися депутат обласної ради Володимир Суботовський, місцеві депутати Олександр Салій та Андрій Гуледза, полянський сільський голова Іван Дрогобецький. Вони надали 10 одиниць важкої техніки, зокрема бульдозери та трактори для наведення порядку на сміттєзвалищі. Протягом двох тижнів десятки тон сміття зі входу переміщено до кар’єру, підготовлено для подальшого вивезення сміття три нові майданчики, прокладено труби для відводу стічних вод, триває ремонт дороги на його території.
Окрім цього, було закуплено 120 енергозберігаючих ламп вуличного освітлення. Їх встановлення розпочинаємо на основних в’їздах до міста з вулиць Мукачівська, Верховинська та Першотравнева.
– Ще одне болюче для свалявчан питання – це лікарня, як там рухаються справи?
– Як ви знаєте, в спадок від районної ради ми отримали лікарню, де працює 369 осіб. Раніше вона фінансувалася з районного бюджету відповідно до бюджетного запиту. З реформою децентралізації її статус змінився на міську. Тепер фінансування здійснюється за рахунок контрактування пакетів послуг з НСЗУ та коштів Свалявської міської ради. Тобто чим більше лікарня спроможна надавати послуг, тим більше матиме законтрактованих пакетів та фінансування. На жаль, склалася ситуація, яка викликала значне занепокоєння колективу закладу.
Нещодавно я отримала лист, де було 198 підписів працівників лікарні, в якому вони висловили занепокоєння станом виплати заробітних плат. Я вислухала одну сторону, представника колективу Олександра Фізера, іншу сторону - виконуючого обов’язки головного лікаря Василя Кошелю, і захотіла вислухати ще й третю сторону, тобто безпосередньо тих працівників, які поставили підписи під листом. Тому я написала листа до Василя Васильовича Кошелі, щоб він організував нараду аби вияснити всю ситуацію, і висловила прохання, щоб на цій зустрічі були максимально присутні всі працівники лікарні. Однак Василь Васильович запросив лише керівників відділень, хоча пізніше підійшли і ті люди, які власне і підписували звернення. Відбулася досить гаряча дискусія, на якій були присутні і помічник народного депутата Миколи Тищенка Дмитро Богдан та депутат облради Володимир Суботовський. Я також особисто запрошувала на ці збори депутатів міськради, але проявили ініціативу лише двоє – Олександр Салій та Андрій Гуледза.
Після цієї зустрічі, завдяки підтримці народного депутата Миколи Тищенка, буквально до вечора було видано розпорядження про включення Свалявської лікарні в перелік медустанов, які лікують стаціонарно хворих на коронавірус, на обласному рівні, а наступного дня до обіду на рівні держави. Це означає, що наша лікарня отримує додаткове фінансування на означену послугу і працівники можуть не хвилюватися за свої заробітні плати.
– Наскільки нам відомо, також була проведена робота у сфері освіти?
– Так, відповідно до законодавства України до 2024 року територіальні громади повинні вирішити завдання з формування спроможної освітньої системи та ефективної мережі закладів загальної середньої освіти на своїй території.
Якщо простими словами, то ми як громада повинні сформувати такі школи, які дозволять нашим дітям, не просто відбувати шкільні роки, а й отримувати якісну та всебічну освіту. Для цього пропонується сформувати трирівневу систему. Перший рівень – початкова школа – в кожному населеному пункті громади діти матимуть можливість ходити з першого до четвертого класe. Другий рівень – базова (гімназія) – з п'ятого до дев’ятого класу. Тут варто відзначити, що навчання в цих класах потребує як кваліфікованого викладання, так і певного рівня наповнення класів. І третій рівень – профільна – 10-11 класи. Дітки, які мають намір вступати до вищих навчальних закладів, зможуть навчатися в профільних ліцеях, де матимуть змогу обирати напрямок: наприклад, гуманітарний, математичний чи природничий. Такий підхід дозволить нам мати початкову школу в кожному населеному пункті громади, сформувати декілька освітніх центрів базової освіти (опорні школи) та створити комунальний ліцей.
Власне минулого тижня ми розпочали дискусію з цього питання. Була створена спеціальна комісія, яка розпочала аналіз поточного стану шкільної освіти. На її засідання було запрошено директорів шкіл, де вони розповіли про успіхи та проблеми ввірених ним закладів, а також озвучили пропозиції щодо їх реформування. Ми одностайно зійшлися на тому, що в основі формування освітньої мережі Свалявщини однозначно мають стояти інтереси наших дітей та їх право на отримання якісної та всебічної загальної освіти. На наступному етапі плануємо таке обговорення з батьківською спільнотою нашої громади.
Також ми попросили керівників навчальних закладів самостійно проаналізувати поточний фізичний стан приміщень, склад своїх педагогічних колективів та дати своє бачення майбутньої мережі шкіл.
Хочу наголосити, що важливим фактором в цьому процесі є збереження посад вчителів. Для мене, вчитель – це лідер та еліта громади. Від вчительської щоденної праці залежить доля діток, а значить і доля громади. Ми впевнені в тому, що жодна людина не повинна бути скорочена в цьому процесі. Завдання як наше, так і керівників шкіл полягає в тому, щоб знайти оптимальну схему організації навчального процесу таким чином, щоб наші діти отримали якісну освіту, а педагоги мали можливість її надавати.
Також, треба розуміти, що в наступному році на новостворені опорні школи держава планує спрямувати близько 14 мільярдів гривень. Щоб наша громада змогла отримати частину цього фінансування, необхідно почати створення комунального ліцею та визначитися з тим, які школи в нашій громаді стануть опорними. І чим раніше ми почнемо реформування мережі шкіл та будемо діяти злагоджено в цьому напрямку, тим раніше зможемо робити наші школи кращими та потужнішими.
– Не можемо пропустити питання з вулицею Шевченка, тендер на ремонт якої обернувся досить гучним корупційним скандалом...
– Безумовно, питання вулиці Шевченка є досить болючим. Якщо ми закриємо очі та пустимо його на самотік, то це може поставити пляму на репутацію Свалявської міської ради. Я впевнена, що тиск, зловживання та корупція в органі місцевого самоврядування не припустимі. По цьому питанню працює депутатська комісія та триває розслідування. Ми маємо розуміти, цей скандал стосується конкретних імен і я надіюся, що слідство та суд дадуть цій ситуації належну оцінку.
Що стосується дороги по вулиці Шевченка, в першу чергу ділянки біля поліклініки, то для мене це один з пріоритетів.
Поряд з тим, відповідно до висновку нашого юридичного відділу було виявлено факти щодо порушення процедури тендеру. Є проблеми з комплектністю документації переможця та її відповідності вимогам тендеру. Тричі змінювалися уповноважені особи. Переможцем була визнана компанія, яка в першому варіанті була лише четвертою. Перепад ціни тендеру становив орієнтовно 1,5 мільйони гривень. Думаю, що за такі кошти можна зробити багато потрібного для громади. Якщо ж дозволити розпочати ремонт, то у випадку визнання відповідними органами Договору по даному тендеру нікчемним, буду мати адмінпорушення і теж нестиму відповідальність. Тому до вияснення ситуації вважаю за доцільне на даний момент призупинити тендер.
І варто зауважити ще й той факт, що зараз недоцільно робити 200 метрів цієї вулиці, адже кошти були закладені на покладання асфальту в літніх умовах. Якщо роботи вести зараз, то враховується фактор зимових погодніх умов, а це вже асфальт іншої класифікації з домішками, як наслідок вища ціна, на яку ми не розраховували.
Оскільки в нас на спецфонді є залишок коштів близько 3,7 мільйонів гривень, то бюджетна комісія найближчим часом визначиться з їх призначенням. На разі озвучено два варіанти: перший – заморозити та накопичувати для ремонту вулиці Шевченка; другий – закупити медичне обладнання для лікарні. Наприклад, лапараскопічну стійку і законтрактувати ще один пакет послуг з Національною Службою Здоров'я України. Це дозволить зберегти робочі місця в лікарні та дати її працівникам кращі зарплати.
– Які завдання ще виконали за два тижні роботи?
– За цей період відбулося два пленарні засідання 13-ї сесії, на яких розглянуто орієнтовно 80 питань. В абсолютній більшості вони стосувалися конкретних жителів Свалявщини. Оскільки ці питання були детально опрацьовані на депутатських комісіях, то отримували практично одноголосну підтримку. Така позиція означає наявність порозуміння серед депутатів та підтверджує їх бажання працювати на користь громади.
Також на 30 листопада заплановано 14-у сесію, на розгляд якої виноситься ще понад 60 питань. Тривають засідання комісій, де їх вивчають.
Нам також вдалося замовити послуги з розробки карти громади в масштабі 1 до 10000, яка ляже в основу розробки генерального плану. Ми зможемо чітко розуміти всю територію нашої громади: де є сільськогосподарські землі, де приватна забудова, де площі загального користування, а де є вільна земля.
Розпочато інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, землі, лісових та водних ресурсів. Ця інформацію допоможе краще розуміти наш потенціал та визначити напрямок для розвитку.
Таким чином ми зможемо краще підійти до процесу планування стратегічного розвитку Свалявської ТГ, який на разі перебуває в завершальній стадії. Збираються ідеї для його трирічного плану. Запрошую жителів громади, підприємства та організації активніше долучатися та подавати свої пропозиції.
– Після складання повноважень міський голова Юрій Грига написав на своїй сторінці у Фейсбук, що лишив наступникам налагоджені справи і відсутність боргів у бюджеті. Яка ситуація з бюджетом загалом?
– Зараз фінансовий відділ готує інформацію щодо реального стану нашого бюджету, бо поки що його стан насправді незрозумілий. Єдине, що ми можемо сказати, що станом на перше листопада рівень виконання бюджету встановив 92% із запланованих, а рівень виконання зобов'язань міської ради був значно нижчий. Наразі проводиться ревізія всіх цих заборгованостей, які мають бути сплачені.
Крім того виявилися випадки якихось усних домовленостей одного з керівників відділів міськради про роботи та послгуи з керівниками установ, і на основі цього люди зараз виставляють нам претензії.
Що стосується фінансів, то виявлено ряд зловживань в закупівлях міської ради, зокрема завищені ціни та виконані роботи по усній домовленості з одним з керівників відділів. До нас звертаються люди, надають нам підтвердження виконаних робіт, називають завищені ціни і кажуть, що так з ним домовилися. На разі, по цих фактах ведеться підготовка документів, які будуть передані правоохоронним органам.
Також ревізія фінансів виявила багато прогалин, зокрема кошти були використані не туди, зазначені неправильні суми тощо.
Як я вже озвучувала вище, станом на перше листопада бюджет по власних надходженнях був виконаний лише на 92%, що означає що громада недоотримала орієнтовно 8 мільйонів гривень. Якщо зважити на озвучену цифру 4 мільйони в плюсі та прагнення будь-якої влади мати збалансований бюджет, то це означає, що мінімум на 12 мільйонів не були виконані роботи, закуплені товари чи послуги, не виплачені заробітні плати працівникам бюджетної сфери та інші видатки. Депутатський корпус тепер працює над пошуком збільшення надходжень до міського бюджету в найближчі два місяці, щоб ми змогли виплати до нового року лише захищені статті бюджету такі як заробітні плати та енергоносії. То про які плюси він говорив??? Це звичайнісінькі маніпуляції.
– Одним із найгостріших питань, що викликали суперечки між екс-міським головою та депутатами був склад виконкому…
– На найближчих сесіях буде запропоновано проект рішення про склад виконавчого комітету, який наразі узгоджується депутатським корпусом.
– Що, на Вашу думку, необхідно для успішної роботи міського голови та розвитку громади в цілому?
– Я зараз намагаюся знайти консенсус спільно з усім депутатським корпусом, адже добре розумію, що громада – це не лише міський голова, а й депутати як представники своїх виборців. А для того, щоб наша Свалявщина ефективно розвивалась, має бути діалог не лише між міським головою і депутатами, а й всередині самого депутатського корпусу.
Власне, зараз завдяки депутатам і працівникам міської ради ми працюємо далі. Сподіваюсь, що не ми не підведемо ані своїх виборців, ані свою честь та репутацію,і доведемо усім, що здатні на прийняття якісних та конструктивних рішень без зайвого шуму та непорозумінь.