Консультує психолог: криза трьох років, інструкція для батьків

27 Травня 2021, 14:00
4041

Як правильно виховувати дітей, на що варто звертати увагу та як навчити вашу дитину бути самостійною в майбутньому? На ці та інші питання відповість практична психологиня, член Інституту розвитку символдрами та глибинної психології – Ганна Сегеді в рубриці «Консультує психолог» від інтернет-видання Район.Свалява.

Криза 3 років: інструкція для батьків

Впізнавання себе — найпростіша, первинна форма самосвідомості. Новий етап у розвитку самосвідомості починається, коли малюк починає себе називати спочатку по імені, в третій особі: «Ваня сів», «Таня гралася». Потім, в 3 роки, з'являється займенник «Я». У цьому ж віці дитина нерідко заявляє «Я сама чи сам» у тих випадках, коли дорослі роблять за неї те, що вона вже вміє зробити чи пробує зробити самостійно.

Зміна позиції дитини, ріст її самостійності і активності, вимагають від близьких дорослих своєчасної перебудови стосунків. Якщо ж нові стосунки з дитиною не складаються, її ініціатива не заохочується, самостійність постійно обмежується, у дитини, виникають безпосередньо кризові явища, що проявляються у взаєминах з дорослими, а іноді і з однолітками.

Вашій дитині 2-3 роки? Спробуйте поспостерігати за нею декілька днів. Чи є хоча б декілька ознак, які б ви відмітили для себе?

Дитина 2-3 років:

-       говорить про себе і свої дії від першої особи, вживаючи слова «Я», «Я буду», «Я сам» «Моє» і т.д.;

-       проявляє інтерес до свого зображення в дзеркалі, на світлинах – розглядає себе, порівнює будову тіла хлопчика та дівчинки, виділяє особливості своєї зовнішності;

-       прагне виділити «окрему територію», що належала б тільки дитині (свій будинок, куточок, які огороджує всіма своїми іграшками чи предметами для гри);

-       звертає увагу на оцінку своєї діяльності з боку дорослих, прагне отримати від них визнання власних досягнень тощо.

Вітаємо, у вас здорова дитина, у якої формується характер і особисте «Я». 

Криза трьох років - криза соціальних відносин, яка зумовлена становленням самосвідомості дитини і проявляється в негативізмі, впертості, непокірності, свавіллі, протесті, деспотизмі. Цей віковий перлом не має чітких кордонів. Перші симптоми непокори іноді відзначаються вже в 18-20 місяців, однак найбільшою інтенсивності вони досягають в період з 2,5 до 3,5 років. Криза наростає поступово, досягає свого піку, а потім затихає.

Ступінь вираженості психоемоційних реакцій й тривалість періоду, залежить від таких характеристик, як:

-         тип темпераменту (у холериків ознаки проявляються яскравіше);

-         стиль батьківського виховання (гіперопіка, авторитарність батьків загострює

-         прояви дитячого негативізму);

-         особливості взаємин матері і дитини (чим ближче відносини, тим простіше подолати негативні момент);

Л. С. Виготський назвав 7 найбільш яскравих особливостей поведінки дитини в період кризи трьох років «семизвездием симптомов».

У нього входять 7 основних симптомів цього віку.

1.Негативізм

Це негативна реакція, пов'язана із стосунками однієї людини з іншою. Негативізм не слід плутати з неслухняністю, яка буває і в більш ранньому віці. Дитина відмовляється взагалі підкоритися певним вимогам дорослих. Головний мотив дії — зробити навпаки, прямо протилежне тому, що йому запропонували.

Хлопчик вирішив малювати, але замість очікуваної відмови отримав згоду батьків. З одного боку, малювати йому хочеться, з іншого— ще більше хочеться зробити навпаки. Хлопчик знайшов вихід із цієї складної ситуації: розплакавшись, він почав вимагати, щоб малювати йому заборонили. Після виконання цієї вимоги він із задоволенням почав малювати.

2.Вередливість/ впертість

Це реакція на своє власне рішення, яка проявляється у наполяганні на своїх вимогах, рішеннях. Тут відбувається виділення особистості і висувається вимога, щоб з цією особистістю рахувалися. Впертість не слід змішувати з наполегливістю, завдяки якій дитина добивається бажаного. Вперта дитина настоює на тому, чого їй не так сильно хочеться, або й зовсім не хочеться, або давно розхотілось.

3.Непокірність/ гонорливість

 Близька до негативізму та вередливості, однак має свої особливості. Це протест проти порядків, які існують вдома. Вона спрямована не проти конкретного дорослого, а проти системи стосунків, що склалися в сім'ї, норм виховання. Це протест проти сімейних порядків, заборон, звичаїв. Дитина настоює на своїх бажаннях і невдоволена всім, що їй пропонують і роблять інші.

4.Свавілля

 Прагнення до емансипації (звільнення від опіки) від дорослого. Яскраво проявляється тенденція до самостійності: дитина хоче робити і вирішувати все сама.

5.Знецінювання

Це характеристика всіх наступних перехідних періодів. Що ж знецінюється в очах дитини трьох років? Йде знецінення старих правил поведінки. Дитина може почати сваритися, кинути або поламати улюблену іграшку і таке інше. Вона починає сприймати слова дорослих крізь призму власних інтересів.

 6.Протест-бунт

Він проявляється в частих суперечках з батьками. «Вся поведінка дитини набуває рис протесту, нібито дитина знаходиться в стані війни з навколишніми, в постійному конфлікті з ними»,— писав Л.С. Виготський.

7.Деспотизм

У сім'ї з однією дитиною може з'явитися деспотизм. Дитина жорстоко проявляє свою владу над оточуючими її дорослими, диктує, що вона буде їсти, що не буде, може мама йти додому чи ні і таке інше. Якщо в сім'ї кілька дітей, замість деспотизму можуть виникнути ревнощі: та ж сама тенденція до влади тут виступає як джерело ревнощів, нестерпного ставлення до інших дітей, які не мають майже ніяких прав у сім'ї, з погляду маленького деспоту.

Криза трьох років - це обов'язковий та закономірний етап дитячого дорослішання. Проте наявність описаних вище негативних ознак, точніше, їх надмірна виразність – це необов'язкова умова розвитку дитини. Іноді кризовий період протікає цілком гладко, без явної симптоматики і характеризується лише виникненням певних особистісних новоутворень, серед яких:

-         усвідомлення дитиною свого «Я»;

-         розмова про себе в першій особі;

-         виникнення самооцінки;

-         поява вольових якостей і наполегливості.

10 порад батькам, як допомогти дитині пережити період кризи

1.     Грайте словами.

Коли дитина не хоче одягати плаття, запитаєте: «Не хочеш надягати  біле або червоне?»

Відмовляється купатися? Тоді поцікавтеся: «Не будемо купатися з каченям або з не візьмемо з собою рибку?».

2.     Проявляйте креатив.

У ситуації, коли дитина намагається зробити те, що не під силу, вигадуйте. Дочка «допомагає» мити посуд? Заведіть будильник: що встигне вимити до сигналу - її, а далі - ваше.

3.     Не змушуйте - пропонуйте і просіть. Наприклад, не тягніть дитини силою з майданчика, а попросіть «провести маму, яка так втомилася додому».

4.     Дозвольте помилятися. Не втручайтеся в особисті справи малюка, поки він сам вас не покличе. Нехай наб'є пару-трійку шишок - це ЙОГО помилки, ЙОГО досвід! Але важливо: будь-яка свобода повинна закінчуватися там, де є загроза життю або здоров'ю.

5.     Не «залюблюйте» і не придушуйте. Не вимагайте від дитини беззаперечного послуху - така авторитарність пригнічує волю, самооцінку, гальмує розвиток. Але й не робіть з дитини «царя» виконуючи будь-які бажання. Надмірна турбота й опіка теж шкідлива: дитина просто не знатиме, як обходиться без сторонньої допомоги.

6.     Дайте розумну свободу і заохочуйте. Дозвольте дитині діяти. Там, де можливо, давайте свободу і розділіть з нею радість від пізнання нового. Коли ж заборони і покарання неминучі, не зосереджуйте на цьому увагу. Зате будь-які успіхи підкреслено заохочуйте, а враження від «вільних» дій жваво обговорюйте.

7.     Ніколи не порівнюйте з іншими. Інші діти не повинні служити прикладом для вашого малюка. Порівнюючи його з однолітками, ви б'єте по самооцінці. Краще будувати порівняння на досягнутих раніше успіхах самої дитини.

8.     Будьте мудрішими. Не зривається на скандал або «пасок». Спокій і терпіння - ваш козир. Малюк зараз ніби перевіряє вас на міцність. Відсутність бурхливої ​​реакції притупить його інтерес до таких експериментів.

9.     Просто любіть. Навіть коли дитина неправа, зберігайте спокій та добре ставлення. Побудьте поряд: «І в складні моменти я теж люблю тебе». Це будуть найцінніші моменти в житті дитини: Знати, що її приймають та люблять у будь-якому емоційному стані та в будь-якій ситуації.

10. Розважайтеся разом. Зараз малюк освоює рольові ігри. Допоможіть йому. Саме через гру маленька людина може ненав'язливо розвивати хороші якості.

Ця криза є швидоплинним явищем, але пов'язані з нею новоутворення (прагнення самостійності, відокремлення себе від дорослих, бажання наслідувати їхні дії) є важливим кроком у психічному розвитку дитини. Тому дуже важливо підтримувати малюка, бути до нього уважними. Можна сказати, що цей час - запорука ваших майбутніх відносин з дитиною і фундамент для них Ви закладаєте самі.

Статтю піготувала:

Практична психологиня, член Інституту розвитку символдрами та глибинної психології – Ганна Сегеді

Коментар
27/04/2024 П'ятниця
26.04.2024